Kundservice & vanliga frågor
Kundservice
Kundservice
Kundservice
Nedan hittar du en sammanställning av våra vanligaste frågor och svar. Om du inte hittar svaret på din fråga är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice via mail eller telefon. Du når oss genom att fylla i kontaktformuläret längre ner på sidan, eller genom att ringa oss.
Våra telefontider är:
Måndag–Torsdag: 09:00–16:00 (helgfria dagar)
Fredag: 09:00–15:30 (helgfria dagar)
Om SFB
Vår prislista hittar du här. Priset påverkas av vilken typ av försäkring det gäller samt hur stort kapitalet är i de pensionsförsäkringar du flyttar.
Beställ gärna din kostnadsfria pensionsanalys på startsidan. Då får du veta vilka fribrev du har och om det är fördelaktigt för dig att samla dina fribrev hos oss.
Svenska Fribrevsbolaget Försäkring AB har tillstånd från Finansinspektionen att bedriva försäkringsverksamhet. Längst ner på sidan under ”Produkter och villkor” finner du mer information om SFB:s tillstånd och kontaktuppgifter till kontrollerande myndigheter.
SFB har inga egna fonder utan har noggrant valt ut externa fonder inom olika kategorier, som bransch, region, tillväxt och hållbarhet. På fondtorget finns både aktivt förvaltade fonder och indexfonder.
Fonderna tar ut en fondavgift, varav en del normalt går som provision till försäkringsbolaget. Hos SFB får du som kund hela provisionen tillbaka, vilket ger dig låga avgifter och samma ersättning till SFB oavsett fondval.
Det betyder att både du och SFB har samma mål: att hjälpa dig välja fonder som kan ge dig hög pension.
Svenska Fribrevsbolaget hjälper dig att få högre pension genom att samla och slå ihop dina fribrev. Genom tre enkla steg guidar vi dig mot en bättre pension, utan förbindelser, höga avgifter eller partiska fondrekommendationer.
Vi har inga egna fonder. All fondprovision från fondbolagen går istället tillbaka till dig som kund. Det innebär låga fondavgifter och att både du och SFB har samma mål: att du ska välja fonder som kan ge dig så hög pension som möjligt.
Vi på SFB värdesätter din säkerhet och skyddar dina personuppgifter med kryptering. Vi har rutiner för att rensa bort information som inte är nödvändig för att ge dig en analys och bevaka dina försäkringar vid förändringar i villkor och flyttregler.
Normalt sparar vi ingen känslig information om dig. Om det ändå sker, sker det endast med ditt skriftliga godkännande. Mer information finns här.
Fullmakt
För att vi ska kunna göra en fullständig pensionsanalys behöver vi hämta in uppgifter från dina nuvarande och tidigare arbetsgivare. Det kan ta upp till tre veckor att få svar från vissa håll, beroende på handläggningstider.
Om du sätter en kort giltighetstid på till exempel en vecka hinner vi oftast inte få in tillräckligt många svar för att kunna göra en komplett analys.
Vi rekommenderar därför att du låter fullmakten gälla tills vidare, så vi får tillräckligt med tid att samla in uppgifterna och ge dig en så bra analys som möjligt.
Du kan självklart återkalla fullmakten när som helst om du skulle vilja det.
Nej, du förbinder dig inte till något. Fullmakten används endast för att ta reda på vilka försäkringar och fribrev du har. Du får en analys som visar om du kan förbättra din pension genom att samla fribrev eller sänka avgifter – men du bestämmer själv om du vill agera på det.
Informationsfullmakten ger SFB rätt att samla in uppgifter om dina försäkringar och fribrev. Detta görs via vårt systerbolag Pensionskontroll och tjänsten Fullmaktskollen, som är ett oberoende och icke-vinstdrivande bolag. Fullmakten innebär inga avgifter, påverkar inte ditt sparande och ger oss inte rätt att ändra eller hantera dina försäkringar.
Tekniska frågor
Du kan signera informationsfullmakten från dator, mobil eller surfplatta med BankID – antingen direkt på den enhet du använder eller genom BankID på en annan enhet. Om det ändå inte fungerar, vänligen kontakta vår kundservice så hjälper vi dig vidare.
Så här loggar du in:
Från dator:
1. Gå till www.svenskafribrevsbolaget.se
2. Klicka på den gula knappen ”Logga in” högst upp till höger.
Från mobil eller surfplatta:
1. Gå till www.svenskafribrevsbolaget.se
2. Klicka på de tre strecken (menyikonen) uppe till höger för att logga in.
Inloggning sker med BankID. Du kan välja att:
-
Logga in med BankID på den enhet du använder
-
Använda Mobilt BankID på en annan enhet
Om inloggningen inte fungerar, prova gärna att logga in från en dator om du använder mobil eller surfplatta. Vid fortsatt problem, är du välkommen att kontakta vår kundservice.