Kundservice och FAQ2025-07-10T11:33:23+02:00

Kundservice & vanliga frågor

Kundservice

Kundservice

Hem » Kontakt » Kundservice och FAQ

Kundservice

Nedan hittar du en sammanställning av våra vanligaste frågor och svar. Om du inte hittar svaret på din fråga är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice via mail eller telefon. Du når oss genom att fylla i kontaktformuläret längre ner på sidan, eller genom att ringa oss.

Våra telefontider är:
Måndag–Torsdag: 09:00–16:00 (helgfria dagar)
Fredag: 09:00–15:30 (helgfria dagar)

Om SFB

Vad är kostnaden för att ha mina pensioner hos Svenska Fribrevsbolaget?2025-07-10T11:07:26+02:00

Vår prislista hittar du här. Priset beror bland annat på försäkringstyp samt hur stort kapitalet är i fribreven som du flyttar. Anmäl dig på startsidan så får du svar på vilka fribrev du har och om det är lönsamt för dig att samla din fribrev hos oss. Våra kunder minskar i genomsnitt det totala avgiftsuttaget med 0,5 procent, vilket bara det ökar pensionskapitalet med 130.000 kronor fram till pension om man flyttar kapitalet till oss vid 56 års ålder.

Vilka tillstånd har Svenska Fribrevsbolaget?2025-07-10T11:03:18+02:00

Svenska Fribrevsbolaget Försäkring AB har tillstånd från Finansinspektionen att bedriva försäkringsverksamhet. Under fliken Om SFB:s produkter på denna hemsida finner du mer information om SFB:s tillstånd och kontaktuppgifter till kontrollerande myndigheter.

Hur väljs de fonder som finns på SFB:s fondtorg?2025-07-09T12:57:51+02:00

SFB har inga egna fonder utan har utgått från ett brett utbud av externa fonder och i en noggrann urvalsprocess valt ut fonder som utmärker sig i respektive kategori. Exempel på kategorier är bransch, region, tillväxt, och hållbarhet. På fondtorget finns såväl aktivt förvaltade fonder som indexfonder, dvs fonder som följer ett särskilt index. De fonder du investerar i tar ut en fondavgift. En del av fondavgiften betalas normalt till försäkringsbolaget som en fondprovision. Hos SFB tillfaller alla fondprovisioner dig som kund vilket innebär att du får låga avgifter samt att ersättningen till SFB är densamma oavsett vilka fonder du väljer. Du kan således vara trygg i att SFB och du har samma mål. Att du ska välja fonder som ger dig så hög pension som möjligt.

Vad skiljer SFB från andra försäkringsbolag?2025-07-09T11:36:20+02:00

Svenska Fribrevsbolaget är specialiserat på att ge dig högre pension genom att samla och slå ihop dina fribrev. Genom att anmäla dig går du igenom 3 steg som syftar till att du skall få högre pension. Vi har som målsättningen att erbjuda full frihet till våra kunder utan förbindelser, höga avgifter eller partiska fondrekommendationer. Till skillnad från våra konkurrenter har vi inga egna fonder. Dessutom går all ersättningar som fondbolagen ger SFB, så kallad fondprovision, i sin helhet tillbaka till kunderna. Det ger dig låga fondavgifter samt att du kan vara säker på att du och SFB har samma mål, att du skall välja fonder som ger så hög pension som möjligt.

Hur behandlar SFB mina personuppgifter?2025-07-09T10:47:23+02:00

Vi på SFB värdesätter din säkerhet och skyddar dina personuppgifter med kryptering, samt rutiner för att rensa bort sådan information som inte är nödvändig för att vi skall kunna ge dig en analys och bevaka dina försäkringar vid förändringar i villkor och flyttregler. SFB sparar normalt ingen känslig information om dig. Om så sker görs det endast med ditt skriftliga godkännande. Se mer info här: https://www.svenskafribrevsbolaget.se/villkor-56.html

Fullmakt

Om jag ger er fullmakt att se över vilka pensioner jag har, behöver jag sedan också flytta kapital till er?2025-07-10T10:56:54+02:00

Nej, du förbinder dig inte till något. Fullmakten ger Svenska Fribrevsbolaget rätten att ta reda på vilka försäkringar och fribrev du har. Det som händer om du ger oss fullmakt är att vi kommer att samla in informationen och göra en analys för att se om det finns förbättringar att göra. Du får sedan del av analysen. Den kommer att visa hur många fribrev du har, i vilket/vilka pensionsbolag och om det finns pengar att spara genom att samla fribreven och sänka avgifterna. Du gör vad du vill med informationen! På fullmakten står tydligt att SFB inte kan röra dina pengar eller ändra i dina försäkringar. Att skicka in en informationsfullmakt till SFB är kostnadsfritt. Fullmakten påverkar inte ditt sparande och medför inga avgifter. Informationsinsamlingen sker av systerbolaget Pensionskontroll via Fullmaktskollen. Fullmaktskollen i Sverige AB är ett icke-vinstdrivande aktiebolag som ägs gemensamt av Svensk Försäkring och Svenska försäkringsförmedlares förening.

Hur fungerar informationsfullmakten jag skickar in?2025-07-10T10:56:10+02:00

Fullmakten ger SFB rätten att ta reda på vilka försäkringar och fribrev du har. På fullmakten står tydligt att SFB inte kan röra dina pengar eller ändra i dina försäkringar. Att skicka in en informationsfullmakt till SFB är kostnadsfritt. Fullmakten påverkar inte ditt sparande och medför inga avgifter. Informationsinsamlingen sker av systerbolaget Pensionskontroll via Fullmaktskollen. Fullmaktskollen i Sverige AB är ett icke-vinstdrivande aktiebolag som ägs gemensamt av Svensk Försäkring och Svenska försäkringsförmedlares förening. Pensionsmyndigheten innehar ordförandeposten i bolaget.

Tekniska frågor

Jag kan inte signera min informationsfullmakt2025-07-10T14:16:32+02:00

Du kan signera informationsfullmakten från dator, mobil eller surfplatta med BankID – antingen direkt på den enhet du använder eller genom BankID på en annan enhet. Om det ändå inte fungerar, vänligen kontakta vår kundservice så hjälper vi dig vidare.

Jag försöker att logga in men det går inte2025-07-11T14:36:52+02:00

Så här loggar du in:

Från dator:
1. Gå till www.svenskafribrevsbolaget.se
2. Klicka på den gula knappen ”Logga in” högst upp till höger.

Från mobil eller surfplatta:
1. Gå till www.svenskafribrevsbolaget.se
2. Klicka på de tre strecken (menyikonen) uppe till höger för att logga in.

Inloggning sker med BankID. Du kan välja att:

  • Logga in med BankID på den enhet du använder

  • Använda Mobilt BankID på en annan enhet

Om inloggningen inte fungerar, prova gärna att logga in från en dator om du använder mobil eller surfplatta. Vid fortsatt problem, är du välkommen att kontakta vår kundservice.

Hittade du inte svaret på din fråga? Då kan du kontakta oss här:

Till toppen